Mindfulness is in 1978 door Jon Kabat- Zinn geïntroduceerd en bestond uit een 8-weken programma MBSR genoemd.
Mindfulness Based Stress Reduction wat voornamelijk ingezet werd bij chronische pijn. Het bleek echter ook met
goed resultaat in te zetten bij psychische klachten zoals angst.

In 2001 waren het Psychiaters Marc Williams, Zindel Segal en John Teasdale die er een aantal cognitieve en
gedragsmatige technieken aan koppelden waardoor er een nieuwe toepassing en naam ontstond, namelijk MBCT,
Mindfulness Based Cognitieve Therapie. Ook wel aandacht gerichte therapie genoemd. Inmiddels zijn er diverse
doorbraken in de universitaire wereld geweest omdat MBCT zijn waarde heeft bewezen bij het voorkomen van
terugval bij depressies en breidt het toepassingsgebied nog uit.

De kern van de groepslessen en de individuele ‘8-weekse’ bestaat uit oefenen in de vaardigheid om een houding aan te
leren ten opzichte van elke ervaring. Gewaar te zijn van gedachten, emoties, gevoelens en lichamelijke sensaties
zonder te oordelen. We leren te accepteren door er een vriendelijke relatie mee aan te gaan. Oefeningen voor deze
levenshouding heeft therapeutische effecten. Mindfulness heeft dus niet zo zeer te maken met positief denken
maar eerder oké leren zijn met negatieve gedachten waardoor zij vanzelf in kracht afnemen.

Kijk op de agenda voor data en kosten mindfulness 8-weekse groepslessen, 8- weekse individueel en de losse sessies.